دوره های آنلاین به پیشگیری از افسردگی کمک می کند

نویسنده: امید رمضانزاده دسته: Root تاریخ: دیدگاه: 0 بازدید: 7

نزدیک به ۲۰ درصد از نوجوانان هر ساله دوره‌های افسردگی را تجربه می‌کنند و متاسفانه روند رشد این آمار هم صعودی است. به همین خاطر موسسات علمی و درمان به دنبال اجرای راهکارها و برنامه‌هایی از پیشگیری از افسردگی در

نزدیک به ۲۰ درصد از نوجوانان هر ساله دوره‌های افسردگی را تجربه می‌کنند و متاسفانه روند رشد این آمار هم صعودی است. به همین خاطر موسسات علمی و درمان به دنبال اجرای راهکارها و برنامه‌هایی از پیشگیری از افسردگی در نوجوانان هستند.

محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو موفق شدند این شکاف در مراقبت‌های اولیه کودکان را با اجرای کارآزمایی‌های بالینی پر کنند و به این ترتیب امکان ارزیابی و مقایسه برنامه‌های مختلف را فراهم کرده‌اند. نتایج این تحقیق به تازگی منتشر شده و نشان می‌دهد یک برنامه مبتنی بر وب با نام CATCH-IT در پیشگیری از افسردگی در میان نوجوانان در معرض ریسک بسیار موفق بوده است.

برنامه CATCH-IT شامل ماژول‌های آموزش آنلاین مرتبط با افسردگی، مصاحبه‌های انگیزشی و مربیگری است. در این کارآزمایی بالینی تصادفی و چندمرکزی برنامه آنلاین CATCH-IT با برنامه‌های کنترلی مقایسه شده است. برنامه‌های کنترلی شامل آموزش‌های بهداشت روانی عمومی بود و آن هم از طریق ماژول‌های آموزش آنلاین ارائه شده بود.

بیش از ۳۵۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله از مناطق شهری و روستایی در این کارآزمایی شرکت کردند. تمام شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی سابقه افسردگی یا علائم افسردگی داشتند. محققان این نوجوانان را به مدت دو سال زیر نظر داشتند و دوره‌های افسردگی آنها را زیر نظر گرفتند.

در طول این دو سال، علائم افسردگی در تمام شرکت‌کنندگان کاهش یافته بود اما هیچ تفاوتی بین گروه‌ها مشاهده نشد؛ به جز گروه نوجوانانی که در معرض ریسک بالای ابتلا به افسردگی بودند. در بین اعضای این گروه کسانی که در برنامه پیشگیری از افسردگی CATCH-IT شرکت کرده بودند، نتایج بهترین کسب کرده بودند و ریسک ابتلای به افسردگی آنها تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود.

دکتر بنجامین وان وورهیس، محقق ارشد درباره این نتایج می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهند مداخلات آنلاین بهترین نتیجه را برای نوجوانانی دارد که از شدیدترین علائم افسردگی رنج می‌برند. ما بر این باور هستیم که تمام شرکت‌کنندگان از شرکت در این برنامه سود خواهند برد اما تاثیرگذاری این برنامه برای کسانی که شانس ابتلا به افسردگی آنها بالاست، بیشتر خواهد بود. وقتی صحبت از اولین برنامه‌های پیشگیری از افسردگی مطرح باشد، باید راهکارهای مقیاس‌پذیر را براساس نیازهای بیماران و شدت علائم هدف‌گذاری کرد و فقط به سابقه پزشکی بیمار اکتفا نکرد.»

به اعتقاد دکتر وان وورهیس، درمان افسردگی باید از درمان‌های واکنشی فاصله بگیرد و به پیشگیری گسترده نزدیک بشود. اما برای موفقیت برنامه‌های پیشگیری از افسردگی به مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص بشود کدام برنامه‌ها بهتر جواب می‌دهند و چطور می‌توان آنها را براساس ویژگی‌های بیمار بهینه‌سازی کرد. این اولین مطالعه‌ای است که کارایی برنامه پیشگیری از افسردگی را در مراقبت‌های عمومی بررسی می‌کند. ارائه‌دهندگان مراقبت عمومی اولین به احتمال زیاد اولین کسانی هستند که والدین نوجوان افسرده به آنها مراجعه می‌کند و دسترسی آنها به برنامه‌های مناسب بسیار مهم است.

در اکثر موارد این پزشکان و پرستاران در والدین نوجوان هم علائم افسردگی را مشاهده می‌کنند اما نمی‌دانند چطور واکنش نشان بدهند. محققان امیدوارند این برنامه آنلاین بتواند اولین گام در راستای مقابله با افسردگی باشد و قبل از اینکه نوجوانان به طور کامل به این بیماری مبتلا بشوند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

همکاری والدین در اجرای صحیح و کامل برنامه‌های آنلاین مثل CATCH-IT بسیار مهم است. والدین باید رفتار نوجوان را زیر نظر داشته باشند و اگر علائم افسردگی آنها کاهش نیافت به متخصص مراجعه کنند. اگرچه آمار این برنامه آنلاین پیشگیری از افسردگی بسیار خوب بوده و روی تمام شرکت‌کنندگان اثر گذاشته است.

CATCH-IT برای آموزش مهارت‌های مقابله‌ای به نوجوانان و جوانان طراحی شده و شامل ۲۰ ماژول آموزشی است که ۱۵تای آنها مخصوص نوجوانان و ۵تای دیگر مخصوص والدین است. این ماژول‌ها شامل درس‌هایی درباره اجتناب از افکار منفی، شناسایی محرک‌های روانی منفی و حل مسئله در شرایط پراسترس است.

دیدگاه خود را بنویسید